Onnellinen päästä varpaisiin

torstai 16. huhtikuuta 2015

8 vinkkiä tulla toimeen narsistin kanssa

Kuva © Gratisography
Ihmisarvo ei ole jotain, mikä toisilla on ja toisilla ei. Se on osa jokaisen meidän identiteettiä, eikä se ole kenenkään mielivaltainen lausunto sinusta.

Saatamme helpostikin antaa "leiman" narsisti jollekin, jonka kanssa emme tule toimeen. Opetan koulutuksissani ihan toisenlaisen näkökulman narsistisen ihmisen kanssa toimimiseen. Opit ymmärtämään, että hankalinkin ihminen on loppujen lopuksi vain ihminen, joka ajattelee toisella tavalla asioista kuin sinä ja toteuttaa tarpeitaan tuhoisalla tavalla. Tässä on ensiapupaketti, ole hyvä.

1. Lopeta narsisti -leiman käyttäminen
Fiilistele hetki, millaisia reaktioita sinussa tapahtuu, kun mietit jotain ihmistä ja kutsut häntä narsistiksi. Fiilistele uudestaan ja pohdi tätä samaa ihmistä ilman leimaa, ehkä voit ajatella häntä vain ihmisenä, joka toimii tietyissä tilaneissa eri tavalla kuin sinä. Huomaatko eron?

2. Et voi muuttaa narsistia, kuten muitakaan ihmisiä
Kulutat ja väsytät itsesi loppuun, jos yrität saada hänet käsittämään käytöksensä tuhoisuus. Ainoa keino eheytyä on muuttaa itseään ja ajattelutapojaan.

3. Luo omat rajasi
Tunnista itsestäsi mitkä asiat ovat sinulle "ok" ja mitkä eivät. Opi erottamaan milloin sanot "ei" itsellesi, kun sanot toiselle "kyllä". Jos jatkuvasti esim. luovutat, jotta pääset kuuntelemasta narsistin saarnaa tms. vaihdat vain ongelmasi toisenlaiseen ongelmaan. Pitkään jatkuessaan tämä itsepetos johtaa usein masennukseen, harhakuvitelmiin ja uhrin asemassa olemiseen. Myös terveet ihmissuhteet joutuvat sijaiskärsijöiksi. Ymmärrä, että olet riittävän hyvä ja hyväksytty juuri sellaisena kuin olet.

4. Valitse oma polkusi
Et tarvitse lupaa keneltäkään sinun omaa elämääsi koskeviin päätöksiin. Sinulla ei ole mitään tarvetta perustella tai vakuutella ketään omista valinnoistasi, mikäli et halua. Sinulla on oikeus tehdä asioita, joista saat voimaa, tavata ihmisiä, joita haluat tavata. Sinulla on oikeutesi työpaikalla, kotona, missä oletkin.

5. Varo tipahtamasta uhrin rooliin
Halveksitko toisessa jotain, minkä itseltäsi kiellät? Myötätunnon hakeminen muilta on jossain määrin ymmärrettävää, mutta jossain vaiheessa siitä tulee taakka sekä sinulle että ympäristöllesi. Kysy silloin itseltäsi: Mitä hyvää saan martyyriudestani? Voinko päästää siitä irti? Mitä hyvää saan elämääni, kun päästän siitä irti?

6. Älä oleta
Jos huomaat usein pettyväsi petettyihin lupauksiin, lopeta olettaminen. Kehittele ns. "Plan B" tilanteisiin, jotta maailmasi ei muserru, jos asiat eivät menekkään niinkuin olit ajatellut. Edelleenkään et voi muuttaa narsistia toivomustesi mukaiseksi.

7. Opettele antamaan anteeksi
Huomaa miten vihanpito rasittaa ja kuluttaa ainoastaan sinua. Anteeksianto ei ole sama kuin tapahtuneen hyväksyminen. Anteeksianto voi alkaa, kun olet valmis lopettamaan syyttelyn ja vaihtamaan sen rakentavampaan tapaan käsitellä asioita. Voit verrata narsistin kohtauksia vaikkapa johonkin sairauskohtauksen kaltaiseen (esim. epilepsia) ja ymmärrät, ettei sinulla ole mitään tekemistä hänen raivareiden tai syyttelyiden kanssa. Ajatuksillasi on niin suuri valta hyvinvointiisi, myös se, miten ajattelet asioista siis vaikuttaa merkittävästi.

8. Tarvekeskeinen vuorovaikutus
Kun vaihdat syyttelyn tarvekeskeiseen vuorovaikutukseen, ymmärrät, ettei riitojen selvittelyyn tarvita ilkeyttä tai raivoa. Huomaat, miten pysyt kunnioittamaan toista, vaikka et kunnioittaisi hänen tapaansa toimia. Olet kiinnostunut ratkaisuista, jotka palvelevat kaikkia osapuolia parhaiten. Kun ymmärrät tarpeesi ahdistavissa tilanteissa, on sinulla ihan uudenlainen työkalupakki käytössäsi, joka antaa sinulle voimaa sen sijaan, että veisi sitä. Ja muista, narsistin käytös ei ole henkilökohtaista, vaikka se siltä tuntuu.


Tämä teksti on muokattu versio yhdestä Onnellinen.fi kuukausikirjeestä