Onnellinen päästä varpaisiin

keskiviikko 28. tammikuuta 2015

Helmikuun Hiljentymishaaste



“Kiireen keskellä tärkeintä on pysähtyä”

Stressi ja sen haitat ovat tänä päivänä useille meistä tuttuja kavereita. Siihen on olemassa ihan ilmainen “lääke” ja se on läsnäolemisen taito eli hiljentyminen. Haluan tämän haasteen avulla lisätä ihmisten hyvinvointia.

Kun olemme läsnä, emme ole huolestuneita tulevaisuudessa olevista asioista, jotka eivät edes välttämättä tapahdu. Emme myöskään murehdi menneitä, joita ei muuksi muuta minkään valtakunnan voimat.

Löydä oma tapasi hiljentyä.

Voit ihan hyvin olla liikkessä läsnä, kuin paikallaan läsnä. Tässä muutamia harjoituksia, joista voit valita sinulle sopivimman. Ihan jokaisessa harjoituksessa pyydän laittamaan puhelimen äänettömälle ja antamaan itsellesi luvan olla hetken aikaa tavoittamattomissa.

  1. Hiljentyminen. Istahda hetkeksi. Ota hyvä asento. Hengitä rauhallisesti ja seuraa hengitystäsi muutaman minuutin ajan. Kiinnitä huomiosi kaikkeen, mikä liittyy hengittämiseesi - miten kehosi liikkuu, miltä vaatteet tuntuvat kehoasi vasten hengittäessäsi, miltä se kuulostaa ja miten rauhallinen hengityksesi rauhoittaa.
  2. Kuuntele. Voit istahtaa hetkeksi, jos haluat. Keskity muutaman minuutin ajan kuuntelemaan kaikkia niitä ääniä, joita ympäriltäsi kuulet. Se voi olla liikenteen melua, tikittävää kelloa, puheensorinaa.
  3. Tietoinen liikunta. Voit kävellä tai juosta missä mielesi tekee - on se sitten metsän rauhassa tai kaupungin vilinässä. Kiinnitä huomiota ympärillä oleviin ääniin, siihen, miltä tuuli tuntuu poskillasi, miten lämmin / kylmä on, miltä tuoksuu.
  4. Tietoinen siivoaminen. Ole läsnä siinä, mitä siivoat. Jos tiskaat käsin, kuuntele ääntä, mikä tiskaamisesta lähtee, miltä vesi tuntuu, miltä tiskiainevesi tuoksuu.
  5. Äänteet. Istahda hetkeksi. Ota hyvä asento. Hengitä rauhallisesti. Keskity harjoitukseesi toistamalla jotain tiettyjä äänteitä hengityksesi mukana, kuten “sisään-ulos” tai “yksi-kaksi-kolme-neljä-viisi-kuusi-seitsemän-kahdenksan-yhdeksän-kymmenen” tai jotain haluamaasi, joka voi olla vaikkapa lause, kuten “minulla on riittävästi aikaa”, jolloin soinnutat sanat riittävän rauhallisiksi hengityksesti rytmin mukaisesti.
  6. Osallistu ohjattuihin harjoituksiin. Löydät niitä esimerkiksi googlettamalla “läsnäolon harjoittaminen”, “mindfulness”, “mietiskely”, “meditaatio”. Ethän säikähdä sanaa “meditaatio” tässä muiden joukossa, sillä meditaatio sanassa ei ole yhtäläisyysmerkkiä uskonnollisuuden kanssa. Se on totta, että meditaatioita harjoitetaan osana tiettyjä uskontoja, ihan kuin rukouksia harjoitetaan valtaosassa eri uskontoja. Osa kokee hyväksi hymistä ns. pyhiä äänteitä hiljentymisensä tukena, mutta aivan hyvin hiljentyminen voi olla edellä kuvatunlaisia asioita. Onnellinen.fi -osoitteeseen tulee helmi- maaliskuussa tietoa Raahen, Oulun ja lähialueiden ohjatuista hiljentymisistä. Myös Youtubesta löytyy mietiskelyharjoituksia niin suomen- kuin englanninkielellä. Tässä on kerrassaan makea tapa aloittaa hiljentymisharjoitukset, eli Mia Jokinivan suklaameditaatio!

Voit aloittaa ihan vaan muutamasta minuutista ja mielesi hiljentymisen edistyessä pidentää aikaa. Kun kiireinen mieli aloittaa hiljentymisen, on hyvin tavallista, että mielessä alkaa vilistä kaiken maailman asiat. Siellä vilisee kaaosmaisesti asiat, joita pitää muistaa ostaa kaupasta, huominen palaveri, mitä illalla laitetaan ruokaa, - huolet, murheet, ilot ja surut, mennä vilistelevät. Tämä on aivan normaalia. Kun huomaat ajautuvasi ajatuksissasi jonnekin arkisiin asiohin, anna niiden lempeästi jatkaa matkaansa ja keskity uudelleen harjoitukseen. Muistatko miten opit ajamaan pyörällä? Sekin vaati hieman harjoitusta :o)

Tässä muutamia seikkoja, joita stressi aiheuttaa, ja joihin hiljentyminen, tuo stressin vastakohta, auttaa.

Stressi voi häiritä muistia.
Samalla, kun stressin synnyttämä kortisoli-hormoni estää hippokampuksen toimintaa, se kasvattaa mantelitumakkeen kokoa ja lisää sen aktiivisuutta. Mantelitumake sijaitsee aivoissa ja on emotionaalisten reaktioiden ja motiovaation pääkeskus. Se on vastuussa pelon prosessoinnista, uhkatilanteen arvioinnista ja taistele tai pakene -reaktiosta. Lisääntynyt aktiivisuus mantelitumakkeessa tarkoittaa sitä, että ihminen on jatkuvasti valmistautunut lähestyvään uhkaan, mikä voi vaikuttaa kykyyn ottaa vastaan uutta informaatiota. Tällainen tilanne saattaa myös kärjistää emotionaalisia reaktioita.

Lisäksi stressi voi

  • vaikuttaa unenlaatuun negatiivisesti
  • aiheuttaa vatsavaivoja
  • heikentää seksuaalista halukkuutta
  • lisätä masennusta ja uupumusta
  • lisätä sydämentykytystä
  • lisätä tyytymättömyyttä elämään

Hiljentyminen lisää aivojen harmaata ainetta. Useiden tutkimusten mukaan säännöllinen mietiskely myös muuttaa aivoja: ­aivojen hippokampuksen harmaa aine sekä aivokuoren seinän paksuus lisääntyvät. Vaikutus ulottuu muun muassa aivojen ikääntymisen hidastumiseen, oppimiseen ja muistiin. Mietiskelystä voi myös saada avun ahdistukseen, unettomuuteen, kipuun ja masennusoireisiin. Muita fysiologisia muutoksia ovat pulssin lasku, stressi- eli kortisolihormonin erityksen väheneminen sekä hengityksen tasaantuminen. Säännöllinen mietiskely auttaa torjumaan myös flunssaa.

Lisäksi mietiskely voi

  • vähentää kiputiloja ja vahvistaa vastustuskykyä
  • vähentää masentuneisuutta ja vihaa
  • on hyvästä sydämen toiminnalle
  • lisää rauhan ja tasapainon tunteitamme
  • auttaa ehkäisemään sydänperäisiä sairauksia
  • lisää energisyyttä
  • vähentää stressiä

Kiitos! Kerrothan tässä kommenttejasi, millätavoin jokapäiväinen hiljentyminen on rauhoittanut sinun elämääsi. Löydät tämän haasteen myös Facebookista!


Iloa ja onnellisuutta elämääsi toivoen,

Pirjo Isorinne
Vuorovaikutuskouluttaja, Nlp- ja voimavaravalmentaja

www.onnellinen.fi
www.onnellisiatarinoita.blogspot.fi



Linkkejä:

Unettomuus on yhteydessä harmaan aineen vähenemiseen
http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=8454/type=1

Näin stressi muuttaa aivojasi
http://www.terve.fi/hyvinvointi/78753-nain-stressi-muuttaa-aivojasi

Stressi
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00976

Meditaatio auttaa
http://www.avainapteekit.fi/oma-terveys/mieli/meditaatio-auttaa

Meditointi torjuu flunssaa
http://www.mediuutiset.fi/rytmis/meditointi+torjuu+flunssaa/a870836

Meditaatio hoitaa masennusta
http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/mika_vikana/meditaatio_hoitaa_masennusta

Is meditation the push-up for the brain? Study shows practice may have potential to change brain's physical structure
http://www.sciencedaily.com/releases/2011/07/110714091940.htm








maanantai 19. tammikuuta 2015

Uusi vuosi, uudet kujeet?


Joskus saatamme kokea, ettei meillä ole mahdollisuuksia samoihin asioihin, kuin toisilla. En suosittele vertailemaan itseäsi toisiin, sillä se on ihan takuuvarma keino saada paskafiilis. Jos vertailla pitää, vertaile ennemmin itseäsi itseesi.

Uskon, että voimme oppia ihan mitä vain haluamme, jos vain oikeasti haluamme, eli olemme siihen motivoituneita. Ja ennenkaikkea olemme valmiita ottamaan askeleita siihen suuntaan, mikä vie kohti tavoitetta.

Jos ihminen haluaa vaikkapa laihtua, mutta huomaa siinä epäonnistuvansa kerta toisensa jälkeen, ei hänellä vielä ole mielestäni riittävää motivaatiota laihtumiseen, vaan joku muu tarve kiipeää laihtumisen tarpeen ylle. Se voi olla vaikka mukavuudenhalukin, vaikka harva sitä haluaa tunnustaa :o). Laihtumisesta puheenollen; mielestäni laihduttaminen on typerää. Voit lukea mielipiteeni täältä.

Jos koemme “taistelevamme” ja epäonnistuvamme jatkuvasti, voi katkeruus hiipiä mieleen. Se hapattaa mielemme. Jokainen tunne, jonka koet, on suora vastine ajatuksesta, ei ympäröivästä maailmasta. Katkeruus ei vie sinua millään tavalla eteenpäin. Heitä siis pois kaikenmaailman katkeruudet! Suosittelen myös lukemaan tämän Iltalehden artikkelin Sinnikäs ihminen selättää vaikeatkin traumat, sillä ei ole kyse siitä, mitä meille on tapahtunut, vaan siitä, miten siihen reagoimme, eikös juu <3

Olen huomannut, että ihminen, joka viettää jatkuvasti aikaansa masentavissa ajatuksissa, kokien, ettei hänellä onnistu mikään, on yleensä keskittynyt ajatuksissaan enemmän asioihin, joita EI halua, kuin niihin, mitä haluaa. Ja oikeesti, meillä kaikilla on niitä kurjia päiviä. Entä sitte? Ei maailma siihen kaadu. Ne kurjat päivätkin kuuluvat elämään. Se, että meillä on ikäviä päiväi välillä, ei ole ongelma. Siitä voi tulla ongelma, jos jäämme niihin kurjiin fiiliksiin kiinni. Voit auttaa itseäsi parhaiten hyväksymällä myös nuo ikävät hetket sellaisina kuin ne ovat. Millaisissa ajatuksissa sinä vietät päiväsi? Miten voit lisätä ilon määrää jokaiseen päivääsi?

Tässä alla on muutamia kysymyksiä, joiden avulla alat pikkuhiljaa nähdä vaihtoehtoja. Samalla ymmärrät, ettei maailma ole mustavalkoinen, jossa on vain joko-tai-vaihtoehtoja, vaan lähes aina asiaan kuin asiaan on useita vaihtoehtoja.
  • Miten teen tämän mahdolliseksi?
  • Miten voin tänään ilahduttaa itseäni ja läheisiäni?
  • Miten saan motivoitua itseni liikkumaan enemmän?
  • Miten saan tämän homman toimimaan? 

Mitäs sitten, jos koet tehneesi kaiken, eikä siltikään tapahdu mitään? Omalla kohdallani mietin tällaisia reilu vuosi sitten syyskuussa 2013, kun laitoin yritystoimintani tauolle. Koin pettymystä siitä, etteivät asiat olleet menneet niinkuin olisin toivonut. Kuitenkin tämän reilun vuosi koitui lahjaksi. Sen aikana olen oppinut paljon itsestäni, jota en välttämättä olisi oppinut ilman tätä pakollista pysähtymistä. Joskus on tarpeen pitää tauko, katsoa kaukaa asioita, jotta näkee lähelle. Nyt, tänään 20.1.2015, uusin eväin, jatkan omaa yritystoimintaani, jännityksellä, sukat jalassa pyörien.

lauantai 10. tammikuuta 2015

Ravintovalmennuksessa





Jo muutamia vuosia olen kantanut mukanani epämääräisiä oireita kehossani. Olen vain koettanut “elää” niiden kanssa ja löytää jonkunlaisen tasapainon. Voi hyvät hyssykät, mitä kaikkia kokeiluja mahtuukaan repertuaariini… Mikään niistä ei ole kuitenkaan vienyt oireita pois, mitä olisin toivonut. Vuoden 2014 alusta olen todenteolla koettanut panostaa sen oman toimivan ruokavalion löytymisessä. Erinäiset huolet ja oireet kerryttivät ihan huomaamatta myös arsenaalin ylimääräisiä kiloja kehooni. Ennen ravintovalmennusta painoa tippui hitaalla tahdilla 4 kiloa, mutta tosiaan oireet olivat ja pysyivät.

Löysin oman ravintovalmentajani Aroma-Ki’stä, FLT Ravintovalmentaja Marja Lehtisestä. Ennen käyntiäni täytin huolellisesti esitietolomakkeet, joissa kysyttiin perusteellisesti asioita ruokavaliostani, elämäntavoistani, mahdollisesta stressistä, perimästä, sairaushistoriasta ja mahdollisesta lääkityksestä.

Lomakkeet käytiin vastaanotolla lävitse ja sain mukaani nipun materiaalia, joissa mm. suuri määrä ruokaohjeita, uudet ravitsemussuositukset, eli mitä voin syödä ja mitä ei kannata syödä, sekä lisäravinnesuositukset.

Syyskuussa, hieman ennen Marjalle menoa olin todella täynnä kaikenmaailman kokeilujani ja pettymyksiä niiiiiin paljon, että olin todella motivoitunut pysymään “kurissa” ja noudattamaan Marjan laatimaa ruokavaliota supertarkkaan.

Osa muutoksista oli isoja, kuten hedelmien ja eritoten raakaherkkuihin käytettävien kuivahedelmien poisjääminen, sekä kahvi ja kaikenlaiset maitotuotteet. Tämä nainen ei kyllä pärjää, jos ei saa jollain herkutella ja minulla ne olivat mantelit, pähkinät, stevialla makeutettu raakasuklaa sekä tietenkin oma rakas ;o)

Ensimmäinen viikko mennä hurahti ilman mitään muutosta, mutta jo toisella viikolla alkoi tapahtua. Oireet alkoivat pikkuhiljaa miedontua ja olo oli mitä mainioin. Ja sehän on todella hyvä lisäkannustin pysyä ruodussa, eikös juu.

Nyt olen ollut neljä kuukautta Marja Lehtisen minulle laatimalla ruokavaliolla. Olo on mitä mainioin. Kiloja (tai turvotusta) on tippunut reilu kuusi kiloa pois ensimmäisen kolmen kuukauden aikana, samoin kuin senttejä on huvennut taivaan tuuliin vyötäröltäni. Sormet ovat kaventuneet niin paljon, etten voi pitää enää vihkisormusta. Laihtuminen on mukava juttu, mutta se ei ollut kuitenkaan tavoitteeni, vaan hyvä olo ja siitä olen nyt hirmu kiitollinen Marjalle <3

Vähän aikaa sitten sain luvan juoda jälleen kupillisen kahvia sekä syödä kohtuudella muitakin raakaherkkuja. Me like!

Olen kantanut huolellisesti omia eväitäni paikkaan kuin paikkaan, sillä tämän puhdistavan ruokavalion aikana ei ole asiaa ravintolohin. Tai näin luulin... Kysyin joulun aikaan lempiravintolastani, voisivatko he valmistaa minulle aterian, jossa ei ole minulla kiellossa olevia aineksia. Ja kyllä voivat!!! Raahen Thaimaalaisen Ravintola Chaiyaphumin Saisamorn Gaiann Aho valmisti ihan älyttömän herkullisen aterian minulle. Pääsimme siis lempiravintolaani juhlistamaan sekä toista hääpäiväämme, että kiittämään muutossa meitä auttaneita ihanuuksia.



Koen, että lisäravinnepuolella paranemisessani merkittävin rooli on ollut Biomedin valmisteilla, mutta myös Nowfoodsin ja Solgarin valmisteilla. Tykkään hakea vaikuttavat aineet ruuasta, esimerkkinä kalsium itsetehdystä seesammaidosta. Tosin oman version tein vain vedestä ja seesamsiemenistä. Painoni on tippunut todella paljon lyhyessä ajassa. En ole käyttänyt mitään laihdutusvalmisteita, vaan lisäravinteeni ovat olleet vitamiineja, kalaöljyjä sekä sellaisia, jotka nimenomaan poistavat kehosta tulehdusta.

En ole lisännyt liikunnan määrää, vaan se on pysynyt samana kuin ennenkin.

Olen saanut positiivista palautetta ystäviltäni myös ihon kirkastumisesta. Koen, että käynti Marjan vastaanotolla oli tärkeä sijoitus omaan terveyteen, joka maksaa itsensä takaisin hyvinvointina ja olen hyvin iloinen, kun sain apua epämääräisiin oireisiin. Kiitos <3

Minulta on kysytty, että miten jaksan tällä ruokavaliolla, jossa kuitenkin moni asia on pannassa ja miten toimin kyläpaikoissa. Koen, että jos keho on terve, ei ole mitään syytä olla herkuttelematta silloin tällöin. Sen sijaan, kun keho ei ole täysin terve, on minulle suuri kannustin pitää ajatukseni fokusoituna omaan tavoitteeseeni, eli terveeseen ja hyvinvoivaan olemiseen.

Kyläillessäni kerron ystävilleni, että minulle on nyt tärkeää saada kroppa kuntoon ja en halua “nollata” lähtötilannettani.

En tiedä johtuuko maidon, sokerin vai minkä poisjäämisestä, mutta jokaisesta ruokailusta on tullut juhlava hetki, maistan ruoka-aineiden eri vivahteet huomattavasti paremmin kuin aikaisemmin. Makuaisti on terävöitynyt siinä määrin, etten voi enää juoda esimerkiksi Twinigsin vihreää teetä, sillä siinä maistuu joku terävä sivumaku, jota en ole aiemmin huomannut. Olen tykästynyt teemakuihin, mitä löytyy Clipperin, Yogin ja Pukkan valikoimista. Lempparini ylitse muiden on Clipperin lakritsatee.

Elämässäni keskityn ilon lisäämiseen. Tämähän on seikkailua!