Onnellinen päästä varpaisiin

sunnuntai 14. joulukuuta 2014

Läsnäoloa jouluun


Joulunaika. Millaisia ajatuksia se sinussa herättää? Minulle se herättää roppakaupalla hyviä fiiliksiä erityisesti tänä vuonna, kun pääsemme muuttamaan puolisoni omin käsin rakentamaan uuteen kotiimme.

Olin jokin aika sitten messuilla ja siellä kyselin ihmisiltä heidän eniten kohtaamistaan haasteista arjessa. Ylivoimaisesti eniten ihmiset kokivat jatkuvan kiireen suurimpana arjen haasteenaan. Kiire on monelle haaste myös, vai pitäisikö sanoa eritoten jouluna.

Haluan tulevana vuonna kirjoitella näistä haasteista enemmänkin. Jos haluat auttaa minua, voit täyttää tuon saman kyselyn nimettömänä. Kiitos, kun osallistut: https://fi.surveymonkey.com/s/TRJZ67H

Olen sitä mieltä, että suurin osa kokemastamme kiireestä on oman päämme sisällä luotua. Kerron seuraavaksi miksi ajattelen näin ja se liittyy läsnäolemiseen.

Kun olemme läsnä, meillä on lähes aina asiat hyvin. Pahaa oloa ja ahdistusta aiheutuu, kun lähdemme vaeltamaan ajatuksissamme menneisyyteen tai tulevaan. Voimme kokea katkeruutta asioista, joita olemme kokeneet. Menneisyyden haamut voivat siellä koputella. Voimme luoda itsellemme jopa paniikin sillä, kun pelkäämme jotain tulevaa, jota ei edes välttämättä tapahdu koskaan. Sen sijaan, kun palaamme tähän hetkeen, ei siinä yleensä tosiaan ole mitään vialla. Ehkä päätämme saattaa särkeä tai jotain sellaista, joka vie huomiota hieman toisaalle, mutta varmasti saat kiinni siitä mitä tarkoitan.

Mitä tapahtuu mielessämme, kun olemme kiireisiä? Ensinnäkään emme ole silloin läsnä, vaan mielemme täyttyy kymmenistä, ellei jopa sadoista asioista, joita koemme, että on pakko tehdä.

Tässä mielentilassa, - erityisesti jos se jatkuu pitkään, menetämme kyvyn laittaa asioita tärkeysjärjestykseen ja vähäpätöisetkin asiat alkavat tuntua tärkeiltä ja kiireelliseltä tehdä. Ennenkaikkea pakolta tehdä.

Haluatko pysäyttää tuon mielesi rumban? Kokeile seuraavaa harjoitusta, joka ei vie sinulta aikaa kuin muutamia minuutteja, mutta tuo mukanaan rentoutta.

Hengittele syvään. Keskity hetken aikaa täysin hengitykseesi ja kaikkeen, mikä siihen liittyy. Miten kehosi liikkuu, kun hengität. Millainen ääni siitä lähtee. Miltä vaatteesi tuntuvat kehoasi vasten hengityksessä. Millainen rytmi hengitykselläsi on. Millä tavalla rentoutat itsesi kiinnittäessäsi huomiosi vain hengitykseesi?

Siirrä nyt huomiosi kaikkeen siihen, mitä kuulet ulkopuoleltasi. Anna itsesi levähtää hetki kuunnellen vain kaikkea sitä, mikä on ulkopuolellasi.

Miltä nyt tuntuu?

Tiedän, tämä harjoitus ei vie pois tekemättömiä töitä, mutta tämän harjoituksen tarkoitus on antaa sinulle rauhallisuutta tehdä niitä asioita, joita valitset tehdä. On ihan eri asia suorittaa asioita lähes paniikissa, kun mielessä hakkaa ajatuksia kuten "En kerkeä millään", "Liikaa hommaa!" tms kuin tehdä ne samat asiat läsnäollen, rauhassa.

Itse olen kokenut, että läsnäollen saan tehokkaammin asioita tehtyä kuin silloin, jos repsahdan kiiremoodiin. Teen asioita yksi kerrallaan sen sijaan, että yrittäisin reagoida moneen asiaan melkein yhtäaikaa. Miten sinulla?